Verduurzamen Groenhoven

Op de algemene ledenvergadering van 1 juni is er door de leden ingestemd met het starten van onderzoek naar de beste opties van verduurzaming voor het complex Groenhoven. Voor dit onderzoek is een extern bureau aangesteld om dit te sturen. Hierbij wordt er gekeken naar de thermische schil en de bouwtechnische toestand van het gebouw. Op die wijze kan er beter ingeschat worden welke investeringen er gedaan moeten worden voor de toekomst. De eerste rapporten zijn al binnen en zullen worden beoordeeld.

Uit het eerste flora en fauna onderzoek is gebleken dat er zich vleermuizen kunnen bevinden in de spouwmuren. Daarom zal er vervolgonderzoek gedaan moeten worden om te voorkomen dat er slachtoffers vallen. De vleermuizen zijn immers een beschermde diersoort.

Er is inmiddels ook contact gelegd met het naaste complex Gouden Leeuw. Dit complex heeft al een flinke voorsprong wat verduurzamen betreft. Bij de lancering van het warmtenet in Zuidoost waren zij de eerste die deelnamen. Daarnaast is de spouwmuur verzien van isolatie een paar jaar geleden. De spouwmuur isolatie in Groenhoven is inmiddels zo oud en gekrompen dat het nodig vervangen moet worden is uit een rapport gebleken.

Het idee is dat er in september een informatieve algemene leden vergadering zal worden georganiseerd om eigenaren en bewoners in te lichten. Als alles duidelijk en snel verloopt, kan er op de vierde algemene ledenvergadering van november 2022 een besluit genomen worden welke weg Groenhoven inslaat wat het verduurzamen betreft.