Nieuws uit de BR – februari

Op 3 februari was weer een reguliere vergadering van de Bewonersraad, de eerste van 2022. Hieronder een kort verslag van het besprokene.

Ingekomen stukken en mededelingen

• Van 2 tot 8 februari zijn er filmopnamen in Groenhoven. Sommige BR-leden vrezen dat de filmcrew niet alleen zal werken in het Collectief (zoals afgesproken) maar ook in de binnenstraat en buiten. Rappange en het Collectief nemen even contact op met de filmploeg.
  • We hebben een contactverzoek gehad van de firma Lockster: zij plaatsen kluisjes voor makkelijke pakket-bezorging. Lockster heeft een presentatie gegeven en gesproken met ons over de manier waarop dit zou kunnen werken voor Groenhoven. Op dit moment weten we niet hoeveel mensen hier gebruik van zouden willen maken. Als veel mensen dit zouden willen, zouden we hier op de ALV een besluit over moeten nemen.

Terugblik op Algemene Ledenvergadering (ALV)

De BR heeft deze als positief ervaren. Op basis van het commentaar dat via de mail is binnengekomen bij Rappange had deze de indruk dat de presentaties en de ALV ook goed waren ontvangen door de eigenaren. De presentaties van de Financiële Commissie, de Verduurzamingcommissie en het Collectief zullen in Portaal worden gezet. Rappange zorgt ervoor dat bij de notulen het uitgebreide stemmingsverslag komt.

Financiële toekomst Groenhoven

Een eigenaar maakt zich zorgen over de toekomst van Groenhoven vanwege op handen zijnde noodzakelijke acties voor komende jaren en de kosten die deze met zich mee zullen brengen. Als de geplande uitgaven doorgaan zullen we in de negatieve cijfers komen. Hij is benieuwd hoe de VVE wil omgaan met deze situatie en wat de inzet wordt van de VVE voor wat betreft de voorjaars en najaars ALV dit jaar. Is er dan meer duidelijkheid over de plannen en eventuele oplossingen? Wordt er bijvoorbeeld een quickscan gedaan om te achterhalen welke mogelijkheden er zijn voor Groenhoven om te verduurzamen en op die manier ook geld te besparen? De BR vertelt dat er momenteel meerdere mensen bezig zijn met nadenken over deze vragen. Dit gebeurt o.a. in de Financiële Commissie en in de Verduurzamingscommissie.

Genomen besluiten

• In januari is overeenstemming bereikt over het voorstel om het Huishoudelijk Reglement te wijzigen. Lees het hier: Nieuw huishoudelijk Reglement – GroenhovenieR 2.0 (vvegroenhoven.nl)
  • Ter goedkeuring is ingebracht een schema/handleiding hoe moet worden omgegaan met storingen etc. aan gemeenschappelijke zaken. Dit schema is goedgekeurd door de BR en zal ook op deze website worden gepubliceerd.
  • Rappange stelt voor om de Voorjaars ALV van 2022 te verplaatsen van 25 mei (de dag voor hemelvaartsdag) naar 1 juni. Dit voorstel wordt aangenomen.

Signalen vanuit de BR aan de beheerder

• De BR heeft geconstateerd dat de door Rappange gestuurde brief over het vrij houden van de vluchtroute via het balkon bij veel mensen niet goed is gevallen. Vooral de toon van de brief is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Bij anderen lijkt de brief bovendien onterecht verstuurd te zijn. Peter zal terugkoppelen aan Rappange dat de toon voortaan wel iets vriendelijker kan. Mensen die denken dat ze onterecht zijn aangeschreven kunnen Rappange benaderen. Rappange zal dit dan uitzoeken. Op de vraag van een lid van de BR of wij ons HR niet kunnen aanpassen zodat deze plicht, om je tussenschot vrij te houden, vervalt, is het antwoord dat dit niet kan. Het vrijhouden van dit tussenschot als vluchtroute is namelijk vastgelegd in het bouwbesluit van Groenhoven.
  • Er ligt een tegel los in de loopstraat bij T3, mogelijk met valgevaar. Rappange pakt dit op.
  • In de berging/boxruimte van toren 3 is een lekkage. Dit is doorgegeven aan de huismeester.
  • In toren 3 zijn nog enkele meldingen van lekkage, de bewoners wachten (nog steeds) op de herstel reparaties.
  • Een leiding in de berging van T4 lekt (weer). De oorzaak is het deponeren van frituurvet in het afvalwatersysteem. Deze week nog komen mensen om het op te lossen.