Verslag van de ALV

De 2e algemene ledenvergadering van 2022 heeft plaatsgevonden op 1 juni in de grote zaal van het Collectief Groenhoven (Groenhoven 650). De genomen besluiten staan hieronder, daarna volgt een toelichting en een impressie van de ALV.

Genomen besluiten

• Goedkeuring van de notulen van de ALV VVE Groenhoven 12 januari 2022 na een aantal kleine correcties
  • Goedkeuring jaarrekening 2021
  • Decharge (goedkeuring over het gevoerde beleid) beheerder voor het jaar 2021
  • Goedkeuring voor het huidige meer jaren onderhoudsplan (MJOP)
  • Commissie verduurzamen verkrijgt mandaat voor de kosten van het onderzoek complex en aanstelling procesbegeleider
  • De betalingsachterstand aan verwarmingskosten van de stichting collectief Groenhoven wordt gehalveerd
  • Stichting collectief Groenhoven krijgt gebruikerskorting voor de verwarmingskosten
  • Machtiging betalingsinstructie assuradeuren voor de beheerder
  • Machtiging beheerder voor gerechtelijke procedures achterstanden leden
  • Laura De Vito (GH 440) is gekozen tot voorzitter van de algemene ledenvergadering en bewonersraad.

Mededelingen vanuit het bestuur en vragen van leden

Enkele leden gaven aan dat zij de stukken niet ontvangen hadden. Er werd op gewezen dat het kan zijn dat de uitnodiging als ongewenst gezien werd door het mailsysteem. Leden wordt verzocht dit ook na te zoeken en eventueel een nieuw e-mailadres door te geven aan de beheerder. Verder werd er een kleine toelichting gegeven over de toekomstige aanleg van een glasvezel in het complex voor alle eigenaren. Er worden nieuwe leden voor de financiële commissie gevraagd.

Jaarrekening over 2021

Zoals elke algemene ledenvergadering in het voorjaar dienen de stukken van het voorgaande jaar worden goedgekeurd. De financiële commissie adviseerde de leden akkoord te gaan met de geleverde jaarstukken 2021. De leden begrijpen de verhoging door energiekosten. Er wordt door enkele leden aangegeven dat een tussentijds verhoging van de stookkosten gewenst is. Hier zou een nieuwe ALV voor moeten worden aangevraagd. Dit wordt opgepakt door de BR.

Verduurzaming Groenhoven

Door een toekomstige verduurzaming zijn bepaalde posten, zoals verwamingsketels, in het meer jaren onderhoudsplan (MJOP) even opzij gezet. Er is een commissie verduurzaming gevormd binnen de vereniging naar aanleiding van een presentatie in januari 2022. Deze commissie liet met een presentatie zien hoe de keuze voor een advies en procesbegeleider tot stand is gekomen. De leden reageerden enthousiast.

Collectief Groenhoven

Collectief Groenhoven heeft het financieel zwaar door sterk verhoogde energiekosten, een steeds slechter functionerend verwarmingssysteem en een gemis van inkomsten door Corona de afgelopen twee jaar. De leden van de vereniging van eigenaren begrijpen deze problemen en stemden in met een korting op de energiekosten en met een kwijtschelding van een deel van de betalingsachterstand aan de VVE.

Nieuw Huishoudelijk Reglement

Er is een nieuw Huishoudelijk Reglement (HR) door de bewonersraad vastgesteld en dit werd kort besproken. Een eigenaar vraagt zich af of het aangepaste HR niet door de ALV moet worden vastgesteld. Hoewel dit bij andere verenigingen inderdaad gebruikelijk is, bepaalt het Reglement van Splitsing van de VVE Groenhoven dat de bewonersraad bevoegd is tot het wijzigen en aanvullen van het HR. Een eigenaar vraagt zich af of het hierna niet alsnog aan de ALV moet worden voorgelegd. De BR en de bestuurder denken van niet, maar de BR gaat hierover nog in gesprek met de vraagstellende eigenaar.

Nieuwe voorzitter

Tenslotte was er een verkiezing tot een nieuwe voorzitter van de algemene leden vergadering en bewonersraad. De stemming verliep anoniem. Met een kleine meerderheid van stemmen werd Laura De Vito (GH 440) gekozen tot nieuwe voorzitter.