Rattus norvegicus

Het ratten probleem wordt in Amsterdam steeds groter. Er vind een verdubbeling plaats onder de ratten populatie. Ook rondom ons complex worden steeds vaker ratten waargenomen. Er zijn al meerdere meldingen gedaan van deze overlast bij de gemeente en de gemeente doet een onderzoek omdat er vaak achterliggende oorzaken zijn.

Zijn ratten gevaarlijk?
Ja en nee. Ratten zullen bijvoorbeeld niet snel mensen aanvallen. Het echte gevaar zit hem in het feit dat ze ernstige ziektes kunnen verspreiden. Bovendien kunnen ratten brandschade veroorzaken, vooral als ze besluiten om hun bijtkunsten op elektriciteitskabels en snoeren te vertonen.

De bruine rat is vooral gevaarlijk voor onze gezondheid. Gemiddeld draagt een rat 18 ziektes bij zich. Deze ziektes kunnen verspreid worden door de uitwerpselen en urine.

Zwarte ratten worden nog altijd geassocieerd met de builenpest, maar er zijn meer ziektes die zowel zwarte als bruine ratten kunnen verspreiden. De volgende ziekteverwekkers zijn een gezondheidsrisico voor mens en huisdier:

• Salmonella bacteriën en andere soorten bacteriën die voedselvergiftiging veroorzaken.
  • Ziekte van Weil – Ook wel Leptospirose genoemd, wordt overgedragen door de urine van ratten en kan mensen besmetten via water.
  • Rattenbeetkoorts wordt doorgegeven van knaagdier op de mens via de urine van de rat. Rattenbeetkoorts is zeldzaam.

U als bewoner kunt helpen het rattenprobleem te verkleinen
Geen voedsel achterlaten op het grasveld, geen voedsel over het balkon naar beneden gooien en vooral de vuilniszakken goed en stevig dichtmaken. Vuilniszakken met voedselresten gaan in de container in de container ruimte en het overige afval kan in vuilniszakken in de containerbakken buiten. Dus buiten geen voedsel in de zakken, dit trekt ratten en muizen aan.

Dank u wel voor uw medewerking.